Holding esas mukavelesi 20 Kasım 1963 günü
Divan Oteli’nde kurucular tarafından imzalandı. Kurucu ortaklar şunlardı: Koç Ailesi’nden; Vehbi Koç, Sadberk Koç, Semahat
Arsel, Rahmi M. Koç, Sevgi
Gönül, Suna Koç, Çiğdem Koç, şirket müdürlerinden; Hulki Alisbah, Dr.
Nusret Arsel, Ziya Bengü, Adnan Berkay, İsak de Eskinazis, Erdoğan
Gönül, Kenan İnal, Can Kıraç, Muhterem Kolay, İsrael Menaşe, Bernar Nahum,
Behçet Osmanağaoğlu, Fazıl Öziş ve Hüseyin Sermet.
Ancak,
çok istediği Holding esas mukavelesini Vehbi Koç imzalayamadı. O sırada çok
önemli bir Avrupa seyahatindeydi ve onun adına Hulki Alisbah imzaladı. |
 |
Artık kurumsallaşmayı
başarmıştı. İçi rahattı. Sanki daha hızlı koşuyordu.
1964 yılında Uniroyal Lastiklerini
Türkiye’de üretmeye başladı. 1966 yılı Şubat’ında, çalışmaları
1960’ların başında başlayan yerli otomobil üretimi konusunda hükümet, imalatın
yıl sonuna kadar gerçekleşmesi ve 26 bin 800 liradan satılması şartıyla izin verdi.
Çalışmalar hızlandı. İlk Türk arabasının adı için 100 bin kişinin cevap
verdiği geniş bir anket yapıldı. Ve yıl sonunda "Anadol" piyasaya çıktı.
1967'de uzun yıllar planladığı
bir yatırımı gerçekleştirdi. Tat
Konserve Sanayii’ni kurdu. İlk düşüncesi 1946 yılında ortaya çıkan konserve
ve meyve suyu projesi, 21 yıl sonra Heinz firmasının teknik desteği, İsviçre’li
Migros, Türkiye Şeker Fabrikaları ve Şeker Sigorta ortaklığıyla hayata geçti.
Ardından 1968 yılında İtalyan
FIAT firmasıyla anlaşılarak, yeni bir otomobil fabrikası kurulmasına başlandı.
Fabrika 12 Şubat 1971 günü açıldı. Yine bir anketle yeni arabanın adı
"Murat" olarak belirlendi.
1970’li yıllar ülkedeki
çalkantılara rağmen, Koç Holding’in ve Vehbi Koç’un hızlı gelişme ve “kök
salma” dönemi oldu. 1972’de yine bir ilke imza atarak Türkiye’nin ilk dış
ticaret şirketi Ram Dış Ticaret’i
kurdu. Koç Yatırım ve Pazarlama A.Ş. halka açıldı, Türkiye’nin ilk
süpermarketlerinden Migros, Koç
Topluluğu’na katıldı. Özel sektörün ilk araştırma geliştirme birimi Koç
AR-GE’yi kurdu. 1980’lere gelindiğinde Koç Holding, her alanda büyük
yatırımları olan büyük bir topluluktu artık. Ve 80’lerde Topluluk “olgunluk
dönemi”ni yaşıyordu.
Vehbi Koç, 1984 yılında Koç
Holding İdare Meclisi Başkanlığı’nı oğlu Rahmi
Koç’a devrederek, aktif olarak yönetimden çekildi. Ama, çalışmayı bir an bile
bırakmayan bir insan olarak, Koç Holding Şeref Başkanı sıfatıyla çalışmalarını
sürdürdü. Ve zamanının büyük bölümünü vakıf ve hayır işlerine yönlendirdi.
Ford’la 60 yıla yaklaşan
birliktelik, Türkiye'de ilk Ford otomobil üretimini getirdi. Hemen ardından
American Express Company ortaklığında Koç Amerikan Bank’la, bankacılık sektörüne
girildi.
1900’lerde, küçük bir bakkal
dükkanından yola çıkan Vehbi Koç, dünya çapında bir topluluk yaratmıştı. |